Friskus - Fritidskonto

Postet av Utleira IL den 11. Apr 2025

Finn din fritid – med Friskus og fritidskonto

Har du lyst til å finne en ny fritidsaktivitet, bidra som frivillig eller få full oversikt over hva som skjer i ditt nærområde? Da er Friskus noe for deg!

Friskus er en gratis, digital møteplass for aktiviteter, frivillighet og fellesskap. Her finner du en oppdatert aktivitetskalender med tilbud for barn, ungdom, voksne, familier og seniorer. Alt er samlet på ett sted – slik at det blir enklere for deg å delta, oppleve og engasjere deg.

En plattform for alle

I Friskus kan du:

  • Melde deg på arrangementer og aktiviteter

  • Registrere deg som frivillig

  • Få full oversikt over dine egne aktiviteter

  • Følge arrangører og motta varsler om nye tilbud

  • Utforske hva som skjer i ditt nærområde – filtrert etter avstand, tid og interesser

Kalenderen kan vises i listeform, som klassisk kalender eller på kart, så du enkelt ser hvor ting skjer. Plattformen er fri for reklame og sporing – her er det bare engasjementet ditt som teller.

Bli med – som deltaker eller arrangør

Du kan enkelt opprette en brukerprofil og bli en del av Friskus-fellesskapet. Ønsker du å bidra med egne arrangementer? Lag, organisasjoner og aktivitetstilbydere kan bli arrangører og publisere aktiviteter helt gratis. Dette er en unik mulighet til å være synlig og tilgjengelig for flere – og til å bidra til en mer inkluderende fritid for alle.

Friskus legger til rette for samarbeid, påmeldinger, frivilligkoordinering, ventelister og kommunikasjon – alt i én løsning. Dette sparer tid og gir bedre oversikt.

Bruk fritidskontoen din

Mange kommuner tilbyr nå fritidskonto til barn og unge som har behov for økonomisk støtte til å delta i fritidsaktiviteter. Gjennom Friskus kan du enkelt bruke fritidskontoen din og melde deg på aktiviteter uten å måtte søke eller forklare – det er diskret, trygt og inkluderende. 

Sammen for en mer inkluderende fritid

Over 70 % av foreldre oppgir at det fortsatt er vanskelig å finne informasjon om fritidstilbud. Friskus er utviklet nettopp for å løse dette – i samarbeid med kommunene og brukerne selv. Når flere tar i bruk plattformen, blir den enda bedre for alle.

Oppfordre gjerne organisasjoner du kjenner til å publisere sine aktiviteter på Friskus.no – sammen skaper vi et rikere og mer tilgjengelig fritidstilbud for alle.




Fortsatt 4 ledige styreverv i tillegg til 3 plasser i valgkomiteen

Postet av Utleira IL den 23. Mar 2025

Vi kan fortsatt ikke publisere en full liste over styreverv for valg på årsmøtet. Grunnen er at det fortsatt mangler noen personer inn i viktige roller, før årsmøtet. 

Dette gjelder 
- 2 personer (minimum en dame) til hovedstyret
- 1 mann til basketstyret
- 1 person til håndballstyret
- 3 personer (minimum en dame) til valgkomiteen. 

Meld deg til tjeneste
Videre håper vi at DU kjenner etter om dette er noe du vil bruke tid på. Send en e-post til thomasgravdahl@gmail.com snarest om du har et stort engasjement for Utleira IL og ønsker å bidra. 

Tips oss!
Vi trenger også at DU, kommer med tips til folk som valgkomiteen må kontakte. Fyll ut dette skjemaet for å komme med dine tips: https://forms.gle/APqHg34pXDbQBUUC8 

Her er årsmøtepapirene inkl. valgstatus pr i dag.

Her er nye vedtekter 

Øvrige dokumenter til årsmøtet i filarkivet

Invitasjon til årsmøtet 2025





Fortsatt 3 ledige styreverv og 2 plasser i valgkomiteen

Postet av Utleira IL den 20. Mar 2025

Vi kan fortsatt ikke publisere en full liste over styreverv for valg på årsmøtet. Grunnen er at det fortsatt mangler noen personer inn i viktige roller, før årsmøtet. Valgkomiteen jobber fortsatt med å finne gode kandidater som kan fullføre listen over folk til styre og stell. 

Dette gjelder 
- 2 personer (minimum en dame) til hovedstyret
- 1 person til håndballstyret
- 2 personer til valgkomiteen (leder og varamedlem)

I følgende styrer, komiteer er rolleavklaringen ikke 100% på plass.: Hovedlaget, Valgkomiteen, Håndball og Basket. 

Siste oppdatering: Siste tilskudd er en mann i basketavdelingen, som var viktig for kjønnsfordelingen i basketball.

Tidligere oppdatering: I tillegg til at det har kommet inn en ny person i valgkomiteen, har avdelingsstyret i ski/friidrett utvidet med en person. Det er tidligere styremedlem i ski/friidrett Trude Hjulstad, som allikevel ønsker å fortsette i styret. Om hun ikke fortsatte vurderte man å gå ned til en mindre person i styret, men det er ikke lengre aktuelt.  

Meld deg til tjeneste
Videre håper vi at DU kjenner etter om dette er noe du vil bruke tid på. Send en e-post til thomasgravdahl@gmail.com snarest om du har et stort engasjement for Utleira IL og ønsker å bidra. 

Tips oss!
Vi trenger også at DU, kommer med tips til folk som valgkomiteen må kontakte. Fyll ut dette skjemaet for å komme med dine tips: https://forms.gle/APqHg34pXDbQBUUC8 


Her er årsmøtepapirene inkl. valgstatus pr i dag.

Her er nye vedtekter 

Øvrige dokumenter til årsmøtet i filarkivet

Invitasjon til årsmøtet 2025






Etterlysning frivillighet - Vi trenger deg og dine tips!

Postet av Utleira IL den 18. Mar 2025

Utleira IL søker etter personer som kan bidra positivt i ulike verv i idrettslaget. Det er et stort skifte av frivillige i styreverv foran dette årsmøtet, der mange sentrale personer går ut av idrettslagets styrer og stell samtidig. Det gjør at nye personer må melde seg til tjeneste, for å fortsette den fine utviklingen av et stort idrettslag i vekst, og som er en viktig bidragsyter i nærmiljøet.

Utleira IL har kommet langt på mange områder, men vi skal ta nye steg og bli et enda bedre idrettslag for våre medlemmer. For å få til dette må vi fylle styrene med dyktige folk som ønsker å bidra positivt for idrettslaget og nærmiljøet.

Vi trenger spesifikt personer til 
- Hovedstyret *2
- Kontrollutvalget *2
- Håndballstyret (Ikke topphåndball) *2
- Basketballstyret *1
- Valgkomiteen *3

Bruk denne linken for å komme med tips til gode kandidater. Vi oppfordrer til at man foreslår både menn og kvinner til disse vervene. Da det minimum må være to (eller 33%) av hvert kjønn i alle styrer, utvalg og komiteer. https://forms.gle/tRm9RQLQSdNBrhjP7





17. mai-feiringen i sin helhet på Utleira i år.

Postet av Utleira IL den 13. Mar 2025

Sammen vil Utleira IL, skolekorpset og FAU lage en minneverdig 17. mai-feiring i bydelen! Det er bestemt at nasjonaldagen i sin helhet markeres på Utleira i år, i stedet for at skolens elever og korpset busses ned til byen og barnetoget der. Bakgrunnen er et ønske om å fristille skolens ansatte på denne dagen, samt skolens utgifter knyttet til transport og lønn. Det planlegges nå for barnetog i bydelen med familiearrangement og aktiviteter i etterkant. Dermed kan vi legge til rette for en lokal feiring i en bydel med mange barnefamilier og inkludere barnehagene. Skolekorpset vil i samarbeid med Utleira IL planlegge og arrangere nasjonaldagsfeiringen i bydelen. Årets 17.mai-arrangement vil bli evaluert i samarbeid med Utleira skolens FAU i etterkant.

Muligheter for dugnadsinntekter og ønske om en 17. mai komite.
I år vil det bli lokal 17. mai feiring med tog og aktiviteter i nærmiljøet. Vi ønsker derfor å rekruttere personer til en 17. mai komite. Arrangementet vil være i samarbeid med skolekorpset og FAU på skolen. Vi ønsker minimum en person til komiteen for hvert av de lagene som ønsker å bidra til dugnad denne dagen. Det vil bli gode muligheter for inntektsgivende arbeid som gir dugnadspenger i lagskassen. Vi må se nærmere på dette når komiteen er etablert. Utleira Skolekorps er godt vant med å arrangere 17. mai og har allerede en 17. mai komite. Det er derfor viktig at vi etablerer en 17. mai komite i idrettslaget innen kort tid. Meld deres representant til 17. mai komiteen til leder@utleira.no snarest